Läsarkrönikan: Han, hon eller hen?

14 mars, 2012
76 Kommentarer

Den här veckan väljer vi att publicera en krönika, eller mer tankar från en av er kring den senaste diskussionen om hen? Vad tycker ni? Och glöm inte att skicka in DIN krönika till oss. Högt, lågt, sorgligt, roligt och glatt. Vi vill ha ALLT! Skicka den till magdalenagraaf@gsonmedia.se. Nu ger vi ordet till veckans krönikör:

Jag heter Nickolina och studerar till lärare på mälardalens högskola i Eskilstuna och Västerås, på vårt program ligger mycket vikt på genusfrågan och jag anser att det har gått för långt, detta skrev jag ner när jag läst några kapitel i en bok som vi använder oss av i skolan. Det värsta är att detta stödds i läroplanerna som lärare och pedagoger på skolorna skall följa slaviskt. Jag väntar mitt första barn som ska komma i sommar och jag vill inte att hon/han skall behandlas annorlunda pga sitt kön men han/hon ska ändå få leka och klä sig som hon/han vill.

Genusperspektiv

Måste vi göra ett stort problem över kön kan inte tjejer få vara tjejer och killar, killar eller ska alla vara hen?

Det finns förskolor runt om i landet speciellt i en stad nära mig där barnen inte har några kön enligt pedagogerna utan alla barn är hen! Gör inte detta att barnen blir förvillade istället?

Jag sitter och läser en bok som vi ska samtala om i ett seminarium på måndag och där förklaras det att pedagogerna ska göra byggrummet välkommande för alla oavsett kön, men betyder det att tjejerna måste vara i byggrummet även om de inte vill? Ja, de tycker det men om tjejerna nu sitter och leker med barbiedockor i ett hörn eller sitter och ritar ska pedagogerna då avbryta den aktiviteten och tvinga in dem i byggrummet? Ja, de tycker det.

Jag har även hört från föräldrar som har sina barn i olika förskolor att sitter deras döttrar och leker med en docka kan pedagogen gå fram och byta ut dockan mot en bil, men detta gör att i många fall avslutas den lek som barnen höll på med och hade ett gott samtalsklimat och barnen slutar leka helt för att gå och hitta på något helt annat.

Jag tycker detta är fel, vill en kille leka med dockor kan han väll få göra det och vill han bara leka med bilar och lego så låt honom göra det. Vill tjejerna bara leka med dockor eller bara ha rosa kläder på sig låt dem ha det annars påpekar man att de val de gör är fel och de blir då osäkra i sig själva men vi som föräldrar och vuxna behöver kanske inte bara köpa rosa hello kitty kläder till tjejerna och mörka bil eller batmankläder till killarna, men de ska få klä sig som de vill och leka med vad de vill.

Genus har gått för långt i Sverige låt barn få vara barn och låt dem göra som de vill.

Nu har jag fått avreagerat mig och ska fortsätta läsa boken som ska vara utläst tills måndag morgon.

//Nickolina


Kommentarer

  1. Suzanne,

    Magdalena! Nu hoppas jag verkligen att du låter någon som faktiskt är färdigutbildad i genuspedagogik skriva en krönika och publicera på din blogg.

    Det här är ett skämt och visar snarare på folks fördomar och okunskap i ämnet.

    Jag bara antar att den här skribenten är i början av sin utbildning och hoppas innerligt att hon blir mer påläst under tiden och lär sig att förstå vad genus verkligen handlar om!

  2. Moa,

    Vilken korkad krönika där författarinnan totalt missuppfattat genus och användandet av hen. Du borde välja ett annat yrke för du förstår uppenbarligen inte den här biten av det yrke du pluggar till.

  3. susanne,

    Nej Michaela jag är inte hjärtlös! Ja jag är förälder! Men jag är även utbildad lärare! Jag har utbildat blivande lärare! Jag har forskat i skolans värld! Och ja, tyvärr vet jag att jag har rätt! Faktum kvarstår: antalet sökande har sjunkit kraftigt vilket resulterat i att studenter med mycket låga betyg, till och med IG i vissa ämnen, har antagits. Jag har mött lärarstudenter som gör mig ”mörkrädd”. Vilket lärosäte du tillhör vet jag inte. Jag vet inte heller vilken studentkategori du tillhör. Men tack och lov finns det en bunt lysande stjärnor även bland dagens lärarstudenter och ett antal bra lärosäten/lärarutbildningar.

  4. Eva,

    Nåt av de stolligaste ideérna som dykt upp är genuspedagogiken! Typiskt vänsterprojekt! Är det något vi ska idiotförklara så är det detta! Heder åt dem som vågar ha en motsatt åsikt i detta. Förstör inte barnen genom denna galenskap! Den kommer inte att få det genomslag man tror! Låt våra pojkar och flickor vara pojkar och flickor!

  5. susanne,

    EVA ditt inlägg förtjänar inget svar, men jag kan inte låta bli. Jag ansluter mig till genuspedagogkiken och jag är definitiv inte vänster. Min uppfattning är att genuspedagogiken finns i alla politiska läger. Däremot handlar det om upplysning och utbildning.

  6. Sofia,

    Komiskt att så många blir upprörda över det här med hen. Själv är jag absolut ingen älskare av ordet, tvärtom. Jag tycker snarare det är överdrivet. Senast idag läste jag en krönika där någon påstod att de som är emot ordet ”hen” är rädda för det. Så löjligt försvar bara för att de har motståndare.

    Jag förstår att transsexuella och ”liknande” personer vill bli kallad för hen, men varför kan vi inte hålla det där? Varför ska det överdrivas sen?

    Kvinnor och män är olika. De som säger att det inte finns några biologiska skillnader måste nog läsa på lite. Kvinnor och män är inte lika, deras hjärnor är inte lika. Varför ska vi vara lika? Alla tjatar om att ALLA är olika, men när det gäller genus ska vi alla vara lika.

    Jag tycker fokus ska lika på rättigheter. Lika lön för lika arbete, samma rättigheter och så vidare. Och inte blanda in huruvida man ska ge sina döttrar bilar och sina killar dockor. Låt barnen leka med vad dem vill. Ge dem en bil och en docka, och låt de välja själva. Men tvinga inte dem till något! Och framför allt, låt föräldrar bestämma själv hur de ska uppfostra och påverka sina barn så länge det är hälosamt.

    Fokusera på det väsentliga. ”Hen” känns bara som en dålig lösning.

  7. agneta blomberg,

    Hej!
    Ni som tror att människor som pluggat flera år på universitetet är smartare än människor som inte pluggat så mycket måste vara ganska ointelligenta. Bara för att man kan mata in en massa information i hjärnan betyder det inte att man är klok och klarsynt. Dom dummaste frågor och kommentarer jag har hört kommer från högutbildade människor. Människor som kan tänka själv och vågar ha en egen åsikt är smarta i mina ögon.Ofta så är dom som utger sig för att vara sååå intelligenta dom minst intelligenta när det kommer till kritan.
    Snacka om att göra ett problem av något som inte är problem. Genus hit och genus dit. Bara en massa besserwisser snack.
    God natt
    AGGE

  8. Hon-Hen,

    skriver aldrig kommentarer i bloggar, men hen-debatten höjer min puls en aning…
    blir så trött när vi vuxna skapar problem och ger till barnen. Kan vi inte LÄRA av barnen istället? de har inga problem med hon/han. det är vi vuxna som värdrar könet, inte barnen. Barn ser att de är olika och accepterar det. De måste få ha ett namn – Hon/han på varför de ser olika ut. ”Jo du förstår lilla vän, ibland är man hon-hen och ibland är man han-hen”
    tycker alla hen-förespråkare ska läsa om de sociologiska experiment man roade sig med att göra på barn förr. Det gick ju så där kan man säga… men för all del, vi kan ju förstöra en generation, det kommer ju hela tiden nya barn och nya generationer vi kan prova saker på.
    skulle ALDRIG ha mina barn på en förskola, där pedagogerna styrde leken.

    Det är så skönt att alla viktiga frågor tagit slut, så vi kan ägna oss åt slikt.

    jo, en sak till, jag är genusvetare och har arbetat många år med jämställdhet.

  9. Sofia E,

    Michaela A: Jag vet allt om vad läraryrket kräver av dess utförare. Min beskrivning syftade till att förklara hur utomstående ser på oss lärare (jo jag anser mig fortfarande vara en lärare trots att jag valt att jobba med annat). Men många i denna tråd (inklusive du själv) nedvärderar genus betydelse och säger sig samtidigt vara lärarstuderande. Det är en kombination som rimmar illa. Och får oss som är pålästa i området att fundera hur det står still hos er. Varför kommer din ingångslön vara sämre än killar som läser lika lång utbildning? Det handlar inte om synen på ”lärare” utan det handlar om synen på kvinnor. Och det min vän är genus i en liten ask! Men jag tvivlar på att du förstår min poäng denna gången heller.

  10. Eva,

    Jag väntar mitt första barn till sommaren. Vet inte om det är pojke/flicka men vi planerar att använda neutralt till barnrum, så kan barnet växa upp i det rummet och det kan förändras i takt med barnet. Blir det en pojke som vill ha långt hårdrockshår och knallrosa byxor, då får han ha det, vad han vill leka med sak han få bestämma själv! Jag skulle aldrig ta en leksak från ett nöjt barn, en flicka får leka med bilar, tåg eller dockor om hon vill. Jag hatade rosa när jag var liten, upp till 20-års ålder, men lekte både med tågbanor, bilar, dockor och star wars i skogen med pinnar som svärd! Idag är jag tjejtjejig, mycket rosa kläder men jag skulle aldrig vilja förvilla mitt barn, utan vi är olika, män är män, kvinnor är kvinnor, pojkar är pojkar och flickor är flickor. Hen=höna (eng) nä, jag är ingen höna, jag växte upp som en flicka med både pojk/flick leksaker och är en kvinna!

  11. J,

    Jag håller med krönikören. Det där med ”Hen” gör mig så otroligt arg. Alla barn ska få vara som de vill, klä sig i de färger som de vill, leka med vilka leksaker de vill. Vill tjejer vara det s.k ”tjejiga” – låt dem! Ska de få veta att de gör fel då? Vad gör det med deras självkänsla?? Vill tjejer leka med s.k ”kill-leksaker” – låt dem. och vice versa såklart. Samhället ska vara jämställt och vi bör alla behandlas lika oavsett kön. Men!! Vi är oxå olika av naturen, och då måste barn få veta att de är flickor eller pojkar, för de är ju flickor eller pojkar. Tänk om evolutionen skulle följa det här, enligt min åsikt, rena tramset med ”hen”, då skulle det inte finnas manligt kön eller kvinnligt kön och människan skulle dö ut. Hela grejen har gått för långt och det är rent ut sagt så jäkla tramsigt och dumt med ”hen”. Det provocerar mig verkligen. Som mamma skulle jag aldrig nånsin kalla min dotter för ”hen”, aldrig heller med vårt kommande barn. Sen kommer mina barn alltid att få vara som de är, leka med vad de vill och klä sig i vad de vill.

  12. Vivianne,

    Dagens bästa fråga: Varför är det så gott som enbart kvinnor som snackar genus?

  13. Emelie,

    Hej,

    Här kommer lite tankar från ytterligare en lärartudent, dock från ett annat lärosäte än krönikören.

    Vill från början poängtera att detta inlägg inte är menat morrigt, mer sakligt.

    Den dag du är utexaminerad lärare måste du följa skollagen och Lgr11. Så här står det i Lgr11

    ”Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.” (Lgr11 s.8)

    Med stöd av ovanstående citat anser jag att det är av hög vikt att du sätter dig in i begreppet genus. Lärare och lärarstudenter behöver förstå att det handlar om mer än färgval, leksaksval och det nya ordet hen. Istället behöver vi diskutera vilka struktuer vi lever i och hur dessa påverkar oss, våra barn, och våra elever. Vi behöver också diskutera hur vi kan arbeta för att ge eleverna den likvärdiga utbildning som de har laglig rätt till.

    Bästa hälsningar från lärarstudenten Emelie

    som för övrigt nu behöver hoppa in i sin egen litteratur som egentligen handlar om någonting helt annat, pausen är över ;)

  14. susanne,

    Vivianne: Genusperspektivet gynnar alla människors vara i världen. Men eftersom kvinnan idag är den som är mest utsatt för diskriminering så är det väl kanske kvinnan som har mest att vinna på ett genusperspektiv. Samtidigt är det ju också så att kvinnor har större benägenhet att diskutera ”mjuka frågor” vilket man väl får mena att geunusdiskussionen hör till. På sikt, med ett genusperspektiv, kan det väl tänkas att män i större omfattning diskuterar ”mjuka frågor”.

  15. Linda,

    Oj,oj….. Man häpnar..igen.

    Som sagt, alla får tycka olika.. men VARFÖR måste ”vuxna” människor..vara så nedlåtande?? Jag hoppas inte ni som säger påhopp som ”inte skarpaste kniven”..osv..jobbar med barn. För vilka signaler sänder DET ut.??!!!!
    Tycka olika är en sak, personangrepp..något heelt annat.

    Personligen tycker jag att hen ordet är totalt förvirrande för barn och att detta har gått för långt! Jag tror att det enbart förvirrar barnen. Sedan om man som förälder vill sätta barnen på tex ett dagis som förespråkar hen/arbetar helt utifrån det-visst. MEN, vad händer sedan.. när barnet kommer in i en klass när detta INTE tillämpas. Förrvirring för barnet, tror jag.

    Nej, lägg mer resurser på att stärka självkänslan hos barn och ungdomar och satsa mer på att lära barnen om respekt och ödmjukhet inför varandra och att FINNAS där för barnen/se barnen. (Utan att krångla till det med hen. Han och hon räcker väl. Sedan kan man ju som någon skrev här inne säga busschaffören osv. Återigen..sunt förnuft.). Detta borde även måååånga vuxna lära sig. Alla barn ska få rätt att vara olika och då pratar jag om, att vi alla är olika som personer. Med olika personligheter. Kanske har olika ”förutsättningar” osv.

    Till er som hakat upp sig på att skribetnten läser till lärare.. säger jag bara..skönt att hon har sunt förnuft. Detta tror jag är helt i gagn för barnen. Vidare kan man totalt sakna verklighets förnuft/sunt förnuft oavsett om man läser på högskola eller är färdigutbildad och jobbar i olika verksamheter rörande barn etc.

    Jag tror att ifrågasätta som skribenten gör och att inte ”rätta in sig i ledet”, i slutändan gör att hon blir mer öppen för att se barnen. SUNT FÖRNUFT alltså.

  16. Cassandra,

    tycker också genusdebatten har gått alldeles för långt.. tror inte barnen bryr sig så mycket det är vi vuxna som skapar problemet. när jag var lite var jag en typisk flicka, jag älskade rosa och mina dockor. flickor kanske vill leka med dockor och pojkar med bilar vi har trots allt olika hormoner i oss, alltså är vi olika! sedan fattar jag med att vissa flickor vill bygga med klossar osv, låt dom göra det så. vad är problemet? att vi klär flickor i rosa och pojkar i blått? jag råkar faktiskt tycka att rosa är otroligt fint på små flickor och skulle aldrig drömma om att klä en flicka i endast genusneutrala färger, inte för ens hon får bestämma själv. Hen är löjligt och förvirrande tycker jag.

  17. Michaela Axebrink,

    Sofia E:

    Jag förstår ditt tänk, vi har alla olika åsikter.. Men jag tycker bara det var väldigt elakt sagt och nedvärderande att dra alla över samma kant och kalla oss okunniga och dumma i huvudet!! Visst det finns personer som jag pluggar med som jag undrar va gör du här? Men det finns det säkert på de flesta utbildningarna.. Men det finns faktiskt personer, där jag är inräknad som faktiskt hade bra betyg och kämpar!!

    Så jag tycker faktiskt bara att du ska tänka på vad du säger och tänka på att de orden faktiskt skadar människor!!

    Men nu tänker jag lägga ner detta och hoppas vi slipper sådana här diskussioner i fortsättningen!!

  18. lagge,

    Agge:
    På universitet matar man inte bara in kunskap i skallen. Du måste kunna reflektera och tänka kritiskt kring de teorier som finns. Kan du inte göra det blir du inte godkänd och kommer såleders inte vidare.

    Och tröttsamt. Varför tror folk att genus enbart handlar om färgval och leksaker som en annan kommenterade. Det handlar om strukturer och vi måste medvetandegöra dessa strukturer för att komma vidare! Jag blir så irriterad.

  19. James,

    alltså, det där inlägget om genus var obildat, fördomsfullt och byggt på knäppa hörsägen. Det är väl ändå inte vad genus handlar om? Att ta bilen från pojken och ge honom en barbie? Poängen är att könsrollerna som vi indoktrineras i kan hämma utvecklingen, barnet kan se begränsningar genom sin uppväxt för att han/hon är kille/tjej och kan därmed inte göra vissa saker. Genus är att lätta på de hårda gränserna som dras. Visst kan en tjej leka med barbie, lika gärna som hon kan leka med en bil. Det ska bara inte vara förutbestämt och självklart att hon ska leka med docka/barbie. Men ordet hen känns lite extremt, det är att dra det liiite långt.

  20. agneta blomberg,

    Lagge! Kunde du inte komma på ett bättre namn.Mitt namn med ett L före ha ha. Lite kul faktiskt. Jag förstår naturligtvis vad du menar men jag tror inte att du förstod vad jag menade.Det gör ingenting. Jag önskar dig och alla andra besserwisser här inne en strålande och underbar helg.
    Agge-Bagge

  21. Eva,

    http://www.youtube.com/watch?v=r-KbHyJ6rLU&feature=share I Norge får inte genusforskningen längre några pengar för man har avslöjat myten om genuside´n. ”Hjernevask” heter en film som visats i Norge och som SVT bör visa här i Sverige också. Myten om den knäppa ide´n om genuspedagogiken är avslöjad!

  22. annadite,

    Det där var något av det mest pinsamma jag läst. Nästan så jag skäms över att säga att även jag gått på Mälardalens högskola, dock med inriktning Informationsdesign.

    Att lärarutbildningen tar in vem som helst på MdH står nu rätt klart för mig.

  23. Ina,

    Hur kan man studera till lärare och således även få grundläggande kunskaper kring genus och ändå vara så bakom flötet som krönikören uppenbarligen är?

  24. elin,

    Behöver man verkligen ha en utbildning i allt för att få ha en åsikt? Jag läser på samma utbildning, på samma skola som hon som skrivit krönikan. Kan hålla med om att det inte är det bästa jag har läst och jag kan förstå båda parter. Självklart ska vi uppmärksamma de roller som finns, men hur långt kan vi egentligen gå? Oavsett en examen i pedagogik och genuspedagogik eller en helt vanlig mamma eller pappa utan några direkta erfarenheter så borde väl alla förstå att det inte räcker med att klä pojkar i rosa och flickor i blått o så har man förändrat allt! Jag tror inte heller att det är det hon menar, men att det finns många där ute som tänker just så hur tragiskt det än må vara.
    Vi ska låta alla människor få vara precis som de vill oavsett kön och det är något som jag som framtida lärare kommer få tänka på varje dag, men jag tänker aldrig låta det gå så långt som att förbjuda barn att få vara sig själva och förvirra dem genom att inte tydliggöra våra skillnader som faktiskt alltid kommer att finnas där!

  25. annadite,

    Elin, vilka skillnader tycker du ska tydliggöras?

Tack för din kommentar. Det kan ta någon minut för den att visa sig, så ta det lugnt. Kram!

“Artighet är konsten att välja bland dina tankar.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 

MENY

Mer från Magdalena Graaf